Vinkkejä Luetus-kuuntelun vikatilanteisiin

Tällä sivulla

Luetus-kuuntelun ongelmat voivat liittyä verkkoyhteyksiin, Daisy-soittimeen ja tiettyyn malliin tai julkaisuihin. Verkkoyhteyksien osalta tämän sivun vinkit liittyvät Näkövammaisten liiton lainaamaan Kuuntelukaista-mobiilireitittimeen.

Jos ongelmasi ei ratkea näillä vinkeillä, ota yhteyttä Daisy-neuvontaan p. 09 3960 4040. Monet ongelmat ratkeavat jo puhelimessa. Tarvittaessa annamme ohjeet laitteiden lähettämiseksi huoltoon.

Tarkista ensin nämä

  • Usein auttaa, että sammutat Daisy-soittimen ja otat reitittimen hetkeksi irti verkkovirrasta.
  • Sijoita Kuuntelukaista-reititin mahdollisimman lähelle ikkunaa, lattiatasoa korkeammalle, ei liian lähelle tv:tä tai vastaavia sähköisiä laitteita. Kokeile tarvittaessa toista huonetta tai ikkunaa. Reitittimen valoista näkee, onko signaali hyvä. Yhteyttä voivat heikentää myös erilaiset katveet, kuten isot lehtipuut ikkunan edessä, selektiivilasit ikkunoissa, maanmuodot ja paksut seinät.
  • Jos julkaisun kuuntelu pätkii usein, eikä reitittimen sijoittelu (ks. edellä) auta, voi kyse olla siitä, että operaattorin tukiasema on niin kaukana, ettei Kuuntelukaista-mobiiliyhteys riitä pitämään verkkoyhteyttä kunnolla yllä. Jos ongelma alkaa yhtäkkiä, eikä korjaannu reitittimen sijoittelulla, ole yhteydessä Daisy-neuvontaan.
  • Joskus Daisy-soittimen akku voi olla tyhjentynyt ja johto vioittunut, jolloin laite ei saa virtaa. Jos tämä ei auta, irrota laite verkkovirrasta ja irrota Daisy-soittimesta akku. Kokeile sitten, toimiiko laite verkkovirran varassa ilman akkua. Jos toimii, kokeile toimiiko nyt akun kanssa.
  • Mobiiliverkkoyhteys voi ajoittain pätkiä, varsinkin mitä etäämmällä ollaan tukiasemista. Usein kuuntelu jatkuu, kun yhteys palautuu. Tällöin Daisy-soitin kannattaa yleensä sammuttaa ja käynnistää myöhemmin uudestaan.
  • Tarkista, palaako Kuuntelukaista-reitittimessä merkkivaloja. Jos valot eivät pala, irrota laite pistorasiasta ja johto laitteesta. Kiinnitä johto takaisin ja kytke pistorasiaan. Jos se ei auttanut, kokeile toista pistorasiaa. Ukkossäällä reititin voi vioittua ja lakata toimimasta.
  • Jos reitittimessä palaa merkkivalot etkä saa yhteyttä Daisy-soittimen lehtihyllyyn, kokeile yhteyttä langallisesti. Liitä paketissa mukana tullut Ethernet-johto reitittimeen ja Daisy-soittimeen (kaikissa malleissa ei ole Ethernet-liitäntää). Jos yhteys toimii langallisesti, voit halutessasi jatkaa kuuntelua tällä tavalla. Jos haluat edelleen kuunnella langattomasti, ota yhteys Daisy-neuvontaan.
  • Tarkista, ettet vahingossa ole painanut wlan-näppäimestä verkkoyhteyttä pois päältä. Katso mallikohtaiset ohjeet, joissa on kuvattu, missä näppäin sijaitsee.
  • Jos et saa tiettyä lehteä kuunneltavaksi, voi olla, ettei kyseinen lehti ei ole ehkä vielä saapunut kustantajalta jakeluumme. Jos saat muut tilaamasi julkaisut hyllyyn, tämäkin todennäköisesti ilmestyy pian. Kokeile myöhemmin uudestaan, onko se laitteesi hyllyssä.

Daisy-soittimien mallikohtaisia ratkaisuja

Laitemallit voivat antaa erilaisia ilmoituksia, jos kuuntelu ei onnistu. Jos kuuntelu katkeaa kesken kaiken, on mobiiliyhteys voinut hetkellisesti katketa. Sammuta tällöin Daisy-soitin ja kokeile myöhemmin uudestaan.

Webbox3

Jos laite ilmoittaa, että soittolistaa ei ole saatavilla, on verkkoyhteys todennäköisesti hetkeksi katkennut. Kun yhteys palautuu, kuuntelu jatkuu. Tarvittaessa sammuta laite ja käynnistä myöhemmin uudestaan. Tarkista myös, että reitittimessä on virta päällä, jos yhteys ei palaudu.

Stratus 4i tai 12i ja Stream2

Olet siirtynyt luetteloon "Lataa lisää kirjoja". Laite ilmoittaa, että ei ole yhteyttä langattomaan verkkoon. Tällöin reitittimessä ei ole virta päällä tai yhteys on katkennut hetkellisesti. Sammuta laite ja irrota reititin hetkeksi verkkovirrasta. Kytke laitteet uudestaan verkkoon ja käynnistä Daisy-soitin.

Tarkista Stream2-mallissa, ettet ole painanut verkko-ominaisuusnäppäintä, joka on pyöreä näppäin ylimpänä keskellä. Laite on silloin lentotilassa ja pääset kuuntelelmaan vain muistikortin sisältöä. Paina verkko-ominaisuusnäppäintä, jolloin sinun pitäisi päästä kirjahyllyyn ja muihin verkkotoimintoihin, kuten podcasteihin. Voit tarkistaa myös laitteen asetusvalikossa, että lentotila ei ole päällä.

Plextalk Linio (entinen Plextalk Pro1)

Jos laite ilmoittaa, ettei saatavilla ole tukiasemia, yhteys verkkoon on katkennut joko hetkellisesti tai virta ei ole reitittimessä päällä. Sammuta Linio ja irrota reititin verkkovirrasta. Kytke reititin verkkovirtaan hetken kuluttua takaisin. Käynnistä Daisy-soitin uudestaan.

Jos laite ilmoittaa että verkkoyhteys epäonnistuu, voit toimia kahdella tavalla. Tee niin sanottu "pakkosammutus": irrota akku tai sammuta laite painamalla unitoimintonäpäpintä ja virtanappia yhtäaikaa pidempään (useita sekunteja). Kun käynnistät laitteen uudestaan, sen käynnistyminen kestää normaalia kauemmin, mutta kuuntelun pitäisi nyt onnistua.

Ongelmat Daisy-soittimessa

Katso vinkkejä myös Daisy-laitteiden käyttötilanteisiin ja niiden ratkaisuihin.


Sivu päivitetty