Leik­ki­vink­ke­jä päi­vä­ko­dis­sa työs­ken­te­le­vil­le

Leikkien avulla voi saada kosketuksen näkövammaisen lapsen maailmaan.
Kaksi tyttöä leikkivät kahvikutsuja. Molemmilla on nuket ja oikealla oleva tyttö ohjaa kädellään vasemmalla puolella olevaa tyttöä löytämään kahvikupin.

Tällä sivulla

Seuraavassa muutamia tuttuja leikkejä, joiden avulla voitte yhdessä lasten kanssa saada kosketuksen näkövammaisen lapsen maailmaan. Leikkien jälkeen on hyvä ryhmässä keskustella lasten kanssa leikkien herättämistä ajatuksista ja tunteista.

Kuulo

Kuuloa avuksi käyttäen näkövammainen lapsi oppii muun muassa saamaan paljon tietoa ympäristön tapahtumista, hahmottamaan tilaa ja liikkumaan.

Esimerkkileikkejä:

  • Mikä ääni? Kuunnellaan silmät kiinni tai sidottuna hiljaisuutta, omia ääniä, soitinten, luonnon, kodin, kavereitten ja eri ikäisten ihmisten ääniä.
  • Kuka sinä olet? Lapset seisovat piirissä. Yksi lapsista silmät sidottuina kulkee piirin keskellä ja kysyy vuorotellen: kuka sinä olet? Vastaaja voi muuttaa ääntään möreäksi, korottaa ääntään, puhua hiljaa jne. tai esittää jotain eläintä tai konetta.
  • Kissat ja hiiret. Ryhmästä valitaan yksi tai kaksi kissaa, jotka lähetetään pois huoneesta. Toiset lapset ovat hiiriä ja piiloutuvat. Kissat tulevat etsimään silmät sidottuina hiiriä, jotka piipittävät hiljaa.

Tuntoaisti

Tuntoaistin avulla lapsi muun muassa tutkii leluja ja tavaroita sekä lukee pistekirjoitusta. Sokean lapsen kädet "näkevät". Sokean lapsen kanssa puhuttaessa käytetään sanoja katsoa ja nähdä, esimerkiksi "katso tätä nukkea!" ja "oletko nähnyt Mikon prätkähiiren?"

Esimerkkileikkejä:

  • Muotojen tunnistaminen. Lapset tekevät silmät sidottuina päiväkodin tuttuja muotolaatikoita ja -palapelejä.  
  • Lajittelu. Munakennoon laitetaan paljon erilaisia pieniä esineitä (nappeja, makaronia, herneitä, kiviä, klemmareita jne). Esineet kumotaan kennon kanteen, josta lapsi silmät sidottuina lajittelee ne tuntoaistia käyttäen omiin lokeroihinsa.

Haju- ja makuaisti

Haju- ja makuaistia hyväksi käyttäen näkövammainen lapsi oppii tunnistamaan ja nimeämään muun muassa ruokia, mausteita, vaarallisia aineita (hajuaistin avulla!), kasveja, eläimiä, ihmisiä tuoksuista ja erilaisia tiloja.

Esimerkkileikkejä:

  • Hajujen maailma. Lapset tunnistavat hajuaistin avulla silmät sidottuina esim. hedelmiä, vihanneksia, esim. filmipurkkeihin laitettuja mausteita ja luonnonmateriaaleja. Tai mietitään, mikä vuodenaika tulee kanelista/neilikasta mieleen, mitä mielikuvia tulee erilaisista tuoksuista mieleen.
  • Makujen maailma. Edelliset tunnistustehtävät makuaistia käyttäen.

Liikuntaleikkejä

  • Kapteeni käskee. Lapset silmät sidottuina. Kapteeni käskee leikkijöitä tekemään käskyn mukaan esimerkiksi kehon osien nimeämistä, erilaisia asentoja ja liikkeitä, parin kanssa suoritettavia asentoja ja liikkeitä, liikkumista tilassa eri suuntiin.
  • Pallon heitto. Lapset heittävät silmät sidottuina palloja tai hernepusseja koriin, jonka takana on "äänimajakka", kuten soittorasia, kello, marakassi. Tai kaadetaan keiloja tai heitetään palloa, joissa kulkusia ääntä tuottamassa.

Lisää kaikille sopivia leikkejä löytyy mm. Silmäterän verkkosivuilta- Ulkoinen linkki.


Sivu päivitetty