Vink­ke­jä opet­ta­jal­le

Mi­tä voin teh­dä, kun luo­kas­sa­ni on nä­kö­vam­mai­nen op­pi­las?

Näillä ideoilla pääset alkuun. Lisätietoa saat linkeistä.

Luokassa heikkonäköinen oppilas

  • Näkövammaa ei välttämättä havaitse ulkoisista piirteistä.
  • Jokainen oppilas näkee omallatavallaan, joten käytännön asioista onsovittava yksilöllisesti oppilaan tainäönkuntoutuksesta tietävänammattilaisen kanssa.
  • Istumapaikka on hyvä valita yhdessäoppilaan kanssa ja ottaa huomioonmuun muassa valaistus, häikäistyminen, kuuluvuus, apuvälineiden sijoittelu ja näkyvyys taululle.
  • Luokan yleinen järjestys helpottaa toimimista.
  • Taululla esitettävän materiaalin tekstin koon ja kontrastin on oltava riittävän hyvä.
  • Lue ääneen taululle kirjoitetut asiat.
  • Tehtävien, kokeiden ja läksyjen tekemiseen on hyvä varata lisäaikaa, koska näönvarainen työskentely voi olla hidasta ja väsyttävää.
  • Erilaisten pienten merkintöjen ja kuvioiden, karttojen tai isojen kuvien ym. näkeminen ja hahmottaminen voi olla hitaampaa tai mahdotonta.
  • Oppimateriaalit ja koetehtävät voivat vaatia suurentamista tai selkeyttämistä tai ne on annettava sähköisessä muodossa.
  • Sovelletut tehtävät ja avustaja mahdollistavat oppilaan yhdenvertaisen osallistumisen taito- ja taideaineiden opetukseen.
  • Näkövamma vaikeuttaa ilmeiden, eleiden ja muun ei-kielellisen viestinnän lukemista. Aikuinen voi toimia tulkkina mm. edistäen oppilaan osallistumista ryhmätöihin, välituntileikkeihin ja muuhun toimintaan.

Luokassa sokea oppilas

  • Opetusta voi elävöittää ja havainnollistaa esimerkiksi pienoismalleilla, käsi käden päällä ohjaamalla ja hyödyntäen muita aisteja.
  • Luokassa on hyvä pitää selkeä järjestys ja kalusteilla ja tavaroilla pysyvät paikat.
  • Sanallisella kuvailulla voidaan antaa paljon tietoa ja selkiyttää ympäristöä. Kuvailun lisäksi voidaan käyttää keholle piirtämistä esimerkiksi tilan kuvailun tukena.
  • Käytä konkreettisia käsitteitä.
  • Esimerkiksi ”tuolla”, ”sieltä” tai ”tässä” eivät kerro mitään. Sano mieluummin vaikkapa ”vasemmalla”, ”taakse” tai ”oven oikealle puolelle”.
  • Lue ääneen taululle kirjoitetut asiat.
  • Tehtäviin, kokeisiin tai läksyihin kuluu enemmän aikaa, koska työskentely on hitaampaa.
  • Tarjoa oppimateriaalit ja kokeet piste-kirjoituksella tai sähköisessä muodossa.
  • Yhdenvertainen osallistuminen taito- ja taideaineisiin onnistuu tehtäviä soveltamalla ja avustajaa käyttämällä.
  • Mallioppiminen ei ole mahdollista.
  • Muista havainnollistaa.
  • Näkövamma vaikeuttaa ilmeiden, eleiden ja muun ei-kielellisen viestinnän lukemista (välituntileikit, ryhmätyöt, kaverisuhteet ym.)
Ray tukee -logo