Päivitetty 13.2.2018
Neu­vo­ja si­nul­le, jo­ka toi­mit vai­keas­ti nä­kö­mo­ni­vam­mai­sen lap­sen kans­sa

Mainitse lapsen nimi, kun puhuttelet häntä.
Anna lapselle riittävästi aikaa reagoida mahdollisuuksiensa mukaan.
  • Kerro kuka olet, kun puhut lapselle.
  • Puhuttele lasta, ennen kuin kosketat häntä. Odottamaton kosketus voi tuntua ahdistavalta.
  • Kerro lapselle poistumisestasi ennen kuin lähdet hänen luotaan.
  • Ohjaa lapsen käsiä näyttäessäsi hänelle jotakin ja tarvittaessa anna tuntokokemus suulle.
  • Nimeä paikka mihin lapsen asetat, omaan tuoliin, seisomatelineeseen jne.
  • Käytä sanoja katsoa ja nähdä.
  • Kerro lapselle ennen kuin hän koskettaa jotakin lämmintä, kylmää tai tahmeaa. Lapsi voi säikähtää äkillistä outoa tuntemusta ja tulla araksi käyttämään käsiään ympäristön tutkimiseen.
  • Käytä tukevia alustoja pöydän ääressä työskenneltäessä. Sellaisiksi soveltuvat tarjottimet, lokerikot tai kulhot sekä liukuestemuovi. Kädet, jotka yrittävät päästä selville siitä, mitä pöytätasolla on, huiskivat helposti kaiken ympäriinsä.
  • Tarjoa lapselle mahdollisuus kokea ja tutkia päivittäistä ympäristöään. Kokea erilaisia asentoja ja liikkeitä sekä saada kokemuksia erilaisista äänistä, hajuista ja valosta erilaisessa ympäristössä sisällä ja ulkona.
  • Tarjoa mahdollisuus saada kokemuksia ajankulusta ja kestosta. Anna mahdollisuuksia ennakoida tapahtumia luomalla selkeä päivärytmi käyttämällä tapahtumien esiintymistä ilmaisevia signaaleja.
  • Anna mahdollisuus erilaisiin aistikokemuksiin ja sitä kautta mahdollisuus tutustua esineiden erilaisiin ominaisuuksiin.
  • Anna mahdollisuus kokea erilaisia määriä (paljon-vähän, suuri-pieni, kevyt-painava/raskas).
  • Tarjoa tilanteita, joissa voi kokea oman toiminnan seurauksia ja mahdollisuus kokea syy-seuraussuhde liittämällä tietty signaali tiettyyn toimintaan.