Nyt on Lapsen oi­keuk­sien viikko

Lapsen oikeuksien viikon kunniaksi julkaisemme osan lasten ja nuorten perheille suunnatusta uutiskirjeestämme. Tilaa kirje omaan sähköpostiisi!

Oikeus tulevaisuuteen

Näkövammaisen lapsen oikeudet toteutuvat parhaiten silloin, kun tavallinen arki niin koulussa kuin vapaa-ajallakin sujuu.

Oikeudet toteutuvat kun taksi saapuu aamulla sovitusti pihaan ja eskarin pihalla odottaa tuttu avustaja vastassa. Kun Valteri-koulun opettaja saapuu luokkaan ohjauskäynnille tai kuntoutusohjaaja on mukana HOJKSissa ja koulun erityisopettaja on tukemassa koululaisen opetuksen järjestelyjen toteutumisesta suunnitelmien mukaan. Oikeudet toteutuvat silloin, kun vapaa-ajan avustaja on mukana HopLopissa järjestettävillä kaverisynttäreillä tai partioleirillä saaressa.

Näkövammaisen lapsen tulevaisuuteen vaikuttavat olennaisesti erilaiset palvelut ja niiden oikea-aikaisuus. Saako lapsi riittävät palvelut varhaiskasvatuksessa, erityisopetuksessa, yleisopetuksessa, vapaa-ajalla ja terveydenhuollossa? Ovatko vanhemmat saaneet riittävästi tukea palveluiden saamiseksi? Lakisääteiset palvelut ovat osa suomalaisen lapsen oikeuksia tasavertaiseen lapsuuteen, kasvuun ja kehitykseen.

Marraskuussa 16.–22.11.2020 vietetään kansainvälistä Lapsen oikeuksien viikkoa. Tänä vuonna teemana on Lapsen oikeus tulevaisuuteen.  Seuraa Lapsen oikeuksien viikkoa #saaunelmoida #oikeustulevaisuuteen tai nettisivuilla- Ulkoinen linkki.

Annika Tyynysniemi
lapsi- ja perhetyön asiantuntija
Näkövammaisten liitto ry

Vierailijan kynästä: Muutaman mutkan kautta

Mitä on tapahtunut yhdeksännen luokan ja toisen yliopistovuoden välissä? Aika paljon, ja tällaista polkua en olisi yhdeksäsluokkalaisena uskonut kulkevani. 

Yläasteella minulla ei ollut selkeää käsitystä, mitä haluaisin tulevaisuudessa tehdä. Jo siinä vaiheessa olin kuullut, että korkeampi koulutusaste parantaa työllistymismahdollisuuksia. Kun opiskelu muutenkin sujui, lukio oli luonteva valinta. Pääsin lukion musiikkilinjalle ja sain yhdistettyä opiskelun ja musiikkiharrastukseni. 

Lukion aikana olin pohdiskellut eri alavaihtoehtoja psykologiasta musiikkiin ja sosiaalityöhön. Mukana kulki realismi siitä, mitä voin sokeana tehdä ja miten mikäkin ala työllistää. Lopulta päädyin hakemaan yliopistoon oikeustieteelliseen.  

En päässyt sisään ja piti kehittää välivuodelle tekemistä. Yhden avoimen yliopiston kurssin jälkeen huomasin, ettei oikeustiede ole sittenkään minun juttuni. Jälleen löysin itseni jahkailemasta tulevaisuusvaihtoehtoja. 

Mikään ei sytyttänyt erityisesti. Välivuoden aikana etsin tulevaisuuttani, ohjasin näkövammaisten leirejä ja kerhoa, tein soittokeikkoja ja vapaaehtoistöitä. Ohjelmointi alkoi kiinnostaa ja välivuoden puolivälissä aloitin itseopiskelun.  

Keväällä suunta oli selkeä ja hain opiskelemaan tietojenkäsittelytieteitä eri yliopistoihin. Pääsin opiskelemaan Jyväskylään, joka oli hakuvaihtoehdoistani viimeinen. Perhe, ystävät ja poikaystävä jäivät monen tunnin matkan päähän. Siksi otin melko nihkeästi paikan vastaan ja tavoitteena oli päästä Jyväskylästä pois vuoden jälkeen.  

Pääsykokeissa en tänä keväänä menestynyt, mutta siirtohaku oli mahdollinen aiempien opintojeni perusteella. Siirtohaun kautta pääsinkin opiskelemaan Tampereelle samaa alaa. 

Tämä matka on ollut opettavainen. Pelkästään järjellä ja realismilla ei tulevaisuuden suunnittelu välttämättä kannata. Vaikka haluttu opiskelupaikka jäisikin saamatta, joskus se on hyväkin juttu, kuten oikeustieteellinen omalla kohdallani. Muutaman mutkan kautta olen päätynyt tilanteeseen, johon olen tyytyväinen. 

opiskelija Minja Survonen, Tampere

Uutiskirje lasten ja nuorten perheille

Annikan ja Minjan terveiset on alunperin julkaistu Näkövammaisten liiton uutiskirjeessä lasten ja nuorten perheille. Se ilmestyy muutaman kerran vuodessa.

Lapsen oikeuksien viikko

Lapsen oikeuksien viikko on toiminnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta erityisesti lasten ja nuorten parissa.

Viikkoa vietetään 16.–22.11.2020.


Sivu päivitetty