Siirry pääsisältöön

I Started This -kampanja esittelee aitoja yrit­tä­jyys­ta­ri­noi­ta

I Started This -kampanja rikkoo stereotypioita ja esittelee aitoja yrittäjyystarinoita. Mukana myös Näkövammaisten liitto.

I Started This -kampanja

Suomi tarvitsee lisää yrittäjiä – nyt enemmän kuin koskaan. Vallitseva koronatilanne on muuttanut yhteiskuntaamme merkittävästi, minkä lisäksi nykyinen yrittäjäpolvi ikääntyy. Uusia yrityksiä ja yrittäjiä tarvitaan kipeästi ratkomaan yhteiskunnallisia haasteita ja luomaan lisää tulevaisuuden työpaikkoja. Yrittäjyyteen liittyy kuitenkin edelleen paljon rajoittuneita asenteita, jotka vaikuttavat ajatuksiimme siitä, kenelle yrittäjyys on ja mitä se pitää sisällään.

“Jotta yrittäjyys houkuttelee tulevaisuudessa parhaita suomalaisia ja kansainvälisiä tekijöitä, meidän on aika haastaa niin siihen liittyviä stereotypioita kuin omia ennakkoluulojammekin”, sanoo kampanjan koordinaattori, Inklusiivin viestintä- ja markkinointijohtaja Iina Salminen.

Inklusiivin ja yli 40 yrittäjyyttä Suomessa edistävän organisaation yhteinen I Started This -kampanja haastaa yrittäjyyteen liittyviä asenteita ja päivittää yrittäjyyskeskustelun nykypäivään: mitä on yrittäjyys ja yrittäjät 2020-luvun Suomessa? Kampanja esittelee 24 yrittäjäroolimallia, jotka kertovat oman rehellisen tarinansa yrittäjyytensä takaa ja siitä, miksi he ovat ryhtyneet yrittäjiksi, mitä he ovat sinä aikana oppineet ja mikä heitä motivoi edelleen eteenpäin. Yksi perusti valokuvausstudion, koska ei saanut töitä ilman suomen
kieltä, toinen taas valaisinyrityksen eläköitymisen sijaan ja kolmas alkoi yrittäjäksi, jotta olisi työpaikka, josta olla ylpeä.

Yksi 14.9.2020 käynnistyvän kampanjan kohokohdista on Updating Entrepreneurship to 2020 -tapahtuma tiistaina 22.9.2020 klo 8–10. Tapahtumassa puhujina ovat mm. Meeri Koutaniemi, Luyeye Konssi (Seksikäs Suklaa), Lauri Järvilehto, Priyanka Banerjee ja Anttoni Aniebonam. Lisäksi tapahtumassa julkistetaan Meltwaterin kanssa tuotetun yrittäjyys-analyysin tulokset. Tapahtuma on virtuaalinen ja siihen voi rekisteröityä ilmaiseksi tapahtuman Facebook-sivun kautta- Ulkoinen linkki.

I Started This kutsuu kaikki yrittäjät mukaan kampanjaan: Jotta yrittäjyyden ja monimuotoisuuden näkökulmat katetaan mahdollisimman laajasti, tarvitsee kampanja avukseen sinut – olit sitten tuore yrittäjä tai konkari. Kerro oma tarinasi aihetunnisteella #IStartedThis.

Lisätietoa kampanjasta sekä yrittäjäroolimallit ja heidän tarinansa löydät osoitteesta istartedthis.org- Ulkoinen linkki.

Kampanjan toteuttaa monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta työelämässä edistävä Inklusiiv- Ulkoinen linkki. Mukana hankkeen  pääyhteistyökumppaneina ovat Aalto Ventures Program, Elo, Fennia ja PwC, yhteistyökumppaneina Maria 01, Meltwater, Microsoft ja Teollisuussijoitus sekä tukijoina yli 30 organisaation joukko, mukana myös Näkövammaisten liitto.

Näkövammaisten liitto mukana kampanjassa

Näkövammaisten liitto on I Started This -kampanjan tukijoukoissa.

Näkövammaisten työllisyysaste on 40 %. Yrittäjyys on näkövammaisten joukossa yleistä: näkövammaisista työllisistä 14 % (2015) työskentelee yrittäjinä, kun sama luku on koko väestössä 10,4 % (2016).

Näkövammaisia ihmisiä työskentelee monenlaisissa ammateissa ja kaikilla aloilla, muun muassa asiantuntijoina, koodareina, fysioterapeutteina ja lähihoitajina. Yrittäjät ovat esimerkiksi juristeja, maatalousyrittäjiä, muusikoita ja koirankouluttajia.

Näkövammaisten liiton työelämäpalvelujen erityisasiantuntijat tarjoavat tietoa, ohjausta ja yhteistyötä, kun näkövamma aiheuttaa haasteita työssä ja etsitään ratkaisuja haasteista selviämiseen. Maksuttomia palveluita voivat käyttää näkövammaiset työnhakijat ja -tekijät, opiskelijat, yrittäjät sekä työnantajat, työterveyshuollot, oppilaitokset ja näkövammaisten lasten vanhemmat ympäri Suomen.