Siirry pääsisältöön

Huo­mioit­han kaikki ää­nes­tä­jä­si

Hyvät eduskuntavaaliehdokkaat ja heidän graafikkonsa, muistattehan huomioida myös äänestäjät, joilla on heikompi näkökyky!

Alkuperäinen julkaisupäivä 8.3.2019

Näin eduskuntavaalien alla monet ehdokkaat julkaisevat lukuisia erilaisia ja erinäköisiä esitteitä ja vaalimainoksia äänestäjien luettavaksi. Visuaalisen ilotulituksen keskellä on kuitenkin suuri riski, että vain osa äänestäjäkunnasta pystyy ylipäätään lukemaan ehdokkaasi nimen ja numeron esitteestä.

Ennen kuin lopulliset vaalimainoksesi lähtevät painoon, kiinnitäthän huomiota seuraaviin asioihin:

  • Ovatko verkkosivusi saavutettavia? Onko kuville tarjolla vaihtoehtoinen teksti, erottuuko tekstit taustaväristään, pystyykö sivustolla navigoimaan näppäimistöllä? Ohjeita saavutettavuuden varmistamiseen löydät Näkövammaisten liiton verkkosivuilta ja saavutettavasti.fi- Ulkoinen linkki-sivustolta.
  • Vinkkejä myös painetun julkaisun saavutettavuuden parantamiseksi löydät verkkosivuiltamme.
  • On valitettavan yleistä, että organisaatioille suunnitelluissa graafisissa ilmeissä tarjotaan runsaasti värisävyjä, jotka ovat liian vaaleita tekstin väriksi. Älä siis käytä esitteissäsi, mainoksissasi tai verkkosivuillasi tekstin värinä näitä sävyjä, tai moni mahdollinen äänestäjäsi ei saa niistä selvää. Älä myöskään käytä valkoista tekstiä vaaleanvärisellä pohjalla. Apua riittävän kontrastin löytämiseen saa googlaamalla esim. ”contrast checker”, mutta parhaiten ja pisimmälle ehdokkaasi nimi ja numero erottuvat, kun käytät mustaa tekstiä valkoisella pohjalla tai valkoista mustalla. Vältä laittamasta tekstiä kuvan tai muun väriltään epätasaisen taustan päälle.
  • Muista huolehtia riittävästä tekstin koosta. Paperisessa esitteessä leipätekstin on hyvä olla vähintään 14–16 pt (fontista riippuen). Ulkomainoksissa nyrkkisääntö on, että jos tekstiä luetaan pääsääntöisesti yli 3 metrin päästä, tekstin ison kirjaimen korkeuden on syytä olla vähintään 7–10 cm. Älä estä verkkosivuilla sivun zoomausta.
  • Ehdottomia totuuksia luettavista fonteista on vaikea sanoa, mutta vältä ainakin näitä: kaunokirjoitusta muistuttavat ns. skriptifontit, todella ohuita viivoja sisältävät fontit sekä ns. geometriset fontit, joissa kaikki soikiot ovat tarkalleen samanmuotoisia ympyröitä, jolloin esim. o, a, b, d jne. menevät herkästi sekaisin.
  • Tärkeintä on, että kaikilla äänestäjillä on mahdollisuus saada jakamasi tieto (ja etenkin sen tärkein asia) jollakin tapaa – saman esitteen/mainoksen ei tarvitse sopia aivan kaikille. Mutta älä luota pelkästään nettiin vaihtoehtoisena julkaisukanavana, sillä kaikilla, varsinkaan iäkkäimmillä näkövammaisilla, ei ole mahdollisuutta käyttää internetiä. Voit myös printata mukaasi esitteen tekstejä ns. isotekstisinä (fonttikoko 18 pt tai enemmän) heikkonäköisiä varten. Pro tip: Monet näkövammaiset kuuntelevat kirjoja ja lehtiä CD-levyiltä.
  • Muista, että 64–76-vuotiaat ovat kaikkein aktiivisimmin äänestävä ikäryhmä. Ja näkövammat ovat erityisen yleisiä ikääntyneiden keskuudessa (vink, vink!)