Siirry pääsisältöön

Eficoden tutkimus: verk­ko­kau­poil­la mer­kit­tä­viä puutteita saa­vu­tet­ta­vuu­des­sa

Parhaat arvosanat saaneissa verkkokaupoissa saavutettavuuteen oltiin kiinnitetty huomiota ja se oli selvästi otettu mukaan verkkokaupan kehittämisen prosesseihin.

Eficode toteutti 20 eurooppalaisen verkkokaupan saavutettavuusarvioinnin, jonka tulokset osoittavat, että verkkokaupoilla on vielä paljon tehtävää palvelujensa saavutettavuudessa. EU:n esteettömyysdirektiivin pohjalta voimaan astuva uusi lainsäädäntö tulee sääntelemään ja velvoittaamaan lähivuosina muun muassa verkkokauppoja.

Eficoden tekemässä saavutettavuusarvioinnissa verkkokauppojen ostoprosessia tarkasteltiin yhdeksässä eri vaiheessa. Arvioinnin tuloksena kaikkien verkkokauppojen saavutettavuuden keskiarvoksi muodostui 2,7/5. Arviointi toteutettiin asteikolla 0-5 (0=ei saavutettava, 5=saavutettava).

Parhaat arvosanat arvioinnista saivat:

  1. Apple: 4,7/5
  2. Ikea: 4/5
  3. H&M: 3,7/5
  4. John Lewis: 3,6/5

Edellämainituissa verkkokaupoissa saavutettavuuteen oltiin kiinnitetty huomiota ja se oli selvästi otettu mukaan verkkokaupan kehittämisen prosesseihin. Monilla verkkokaupoilla on kuitenkin vielä paljon tehtävää. Yhdeksässä verkkokaupassa ostotapahtumaa ei ollut mahdollista suorittaa kokonaisuudessaan ainoastaan näppäimistön avulla.

Eficoden arvioinnissa muita yleisiä saavutettavuusongelmia olivat tuotesivulla värin ja koon sekä tilaussivulla maksutavan valinnassa. Kahdeksassa verkkokaupassa evästeiden hyväksyminen ei ollut mahdollista yhdellä tai useammalla apuvälineellä. Yhdessä verkkokaupassa tuotelistauksen rajaustoimintojen ohittaminen vaati käyttäjältä jopa 91 vaihetta.

Verkkokauppojen ostopoluilta saatiin havaintoja niin saavutettavuuden WCAG-kriteereihin liittyen kuin kriteerien ulkopuoleltakin. On syytä huomioida, että WCAG-kriteerien noudattaminen ei automaattisesti tee verkkokaupassa asioimista miellyttäväksi apuvälineiden avulla. Eficoden saavutettavuusarvioinnin perusteella havaittiin, että verkkokauppojen käyttäminen apuvälineillä oli yleisesti kaikissa tutkituissa verkkokaupoissa työlästä.

Eficoden noin 20-henkinen tutkimustiimi toteutti verkkokauppojen saavutettavuuden arvioinnin 20 eurooppalaiseen verkkokauppaan kevään ja kesän 2022 aikana. Arvioitavina verkkokauppoina olivat Adlibris, Amazon, Apple, Argos, Auchan, Bol, Carrefour, Cdon, Coolblue, El Corte Inglés, Esselunga, Gigantti, H&M, Ikea, John Lewis, Lidl, Media Markt, Otto, Verkkokauppa.com ja Zalando. Arvioidut verkkokaupat eivät ole tutkimuksen toimenksiantajia eivätkä ole olleet mukana tutkimuksen toteutuksessa.

Eficode julkaisee “20 European e-commerce sites - Accessibility status” -raportin #saavuta2022-tapahtumassa 15.11.2022.

Lue lisää #saavuta2022-tapahtumasta.- Ulkoinen linkki

Julkaistava raportti on englanninkielinen ja se on ladattavissa julkaisupäivänä 15.11. Eficoden sivustolta tästä osoitteesta- Ulkoinen linkki.

Yhteystiedot medialle

Markkinointijohtaja Lauri Palokangas, Eficode, lauri.palokangas@eficode.com, 050 486 4918

Tietoja Eficodesta

Eficode- Ulkoinen linkki on Euroopan johtava DevOps-yhtiö, joka rakentaa käyttäjäkeskeisen ohjelmistokehityksen tulevaisuutta kymmenessä maassa yli 580 DevOps-, palvelumuotoilu- ja ohjelmistokehitysasiantuntijan voimin.

Eficodella on Suomen vahvin saavutettavuuteen- Ulkoinen linkki ja käytettävyyteen - Ulkoinen linkkierikoistunut tiimi, joka koostuu IAAP:n ja UXQB:n sertifioimista saavutettavuus- ja käyttökokemusasiantuntijoista. Toteutamme saavutettavia digitaalisia palveluita- Ulkoinen linkki sekä auditoimme tai testaamme satoja digitaalisia palveluja joka vuosi.