22.6.2017
Nä­kö­vam­mai­nen Heik­ki Mä­ke­lä pyö­räi­lee 1000 km - mu­ka­na nä­kö­vam­mai­set tan­dem­fil­la­ris­tit

Kuvassa kampanjaa varten tehty pinssi, jossa piirrosversio Heikki Mäkelästä pyöräilee vuoristossa. Mukana lisäksi otsikko ”Tonnin polokasu Jäämerelle” ja ”8.–16.7.2017 Perho-Alta”.

Näkövammainen maatalousyrittäjä Heikki Mäkelä toteuttaa hurjan haaveensa ja pyöräilee tavallisella pyörällä 7.–16.7.2017 Perhosta Pohjois-Norjan Altaan jäämeren rannalle. Matkaa reissulle kertyy lähes tuhat kilometriä. Äkäslompolosta Altaan Heikki Mäkelä pyöräilee Hullun polkasu -tapahtuman mukana.

Mäkelän pyöräilytempauksen tarkoituksena on tuoda esille näkövammaisten ja vammaisten yritteliäisyyttä ja rohkeaa asennetta sekä kannustaa ihmisiä toteuttamaan joskus hulluiltakin tuntuvia unelmia. Mäkelän reissu on osa Suomi100 vuotta - 100 pyöräilytekoa -kampanjaa.

Pitkä pyörämatka onnistuu vain yhteistyöllä, ja tempauksen onnistumiseksi tarvitaan samoja elementtejä kuin yrittäjyydessä. Heikki Mäkelän kannustusjoukkoihin polkaisevat mukaan "tonnikeijuina" näkövammaiset tandemfillaristit, jotka myös ovat mukana Hullun polkasu -tapahtumassa. Lisäksi Heikin matkassa on mukana huoltoauto ja toinen pyöräilijä. Tempauksen keskiössä on yhdessä tekeminen. Näkövammainen tarvitsee aina kanssapolkijan ja tandempyöräkin kulkee vain kaksin polkien.

Matkan varrelta kuka tahansa voi liittyä mukaan tsemppaamaan Mäkelää haluamansa etapin verran.

Heikki Mäkelän tempausta tukevat Näkövammaisten liiton ohella yritysmaailman sponsorit. Tempausta voi seurata sosiaalisessa mediassa ennen varsinaista h-hetkeä, mutta myös pyöräilyn edetessä osoitteessa www.facebook.com/tonninpolokasujaamerelle.

Heikki Mäkelän pyöräilyreitti

Pe-la 7.-8.7. Perho-Oulainen, 163 km
Su 9.7. Oulainen-Ii, 136 km
Ma 10.7. Ii-Ylitornio, 158 km